23 maj 2006

Gid de kongelige var fede....

I nat vågnede jeg og tænkte: hvordan kan det være at de kongelige ikke rammes af samme fedmeudvikling som resten af Danmark. Er det fordi de kan noget, vi andre almindeligt dødelige ikke kan? Har de et hemmeligt kongeligt våben mod fedme? Og har Mary allerede nu været udsat for dette "våben"?

I Danmark er over halvdelen af befolkningen overvægtige eller adipøse, og skal vi tro de seneste ugers skriveri om hvordan fedmen behandles og udvikler sig, ja, så levner det ikke meget håb om at os med et BMI på den "forkerte" side af 25 eller 30 nogensinde bliver normalvægtige igen - og kan holde vægten.

Som formidler udi sundhed og ernæring stiller det mig med et stort dilemma: Hvad skal jeg nu formidle til de mange mennesker, der stadig håber og tror på det tyndere liv? Hvad er vejen at gå? Jeg er overbevist om at vi skal som formidlere skal finde nye veje, finde mere varierede budskaber og metoder at formidle disse på. Det kommer i fremtiden ikke kun til at handle om at få Danmarks befolkning mindre - sådan rent omfangsmæssigt - men også om at vi skal blive mere bevidste om vores sundhed, og hvad det er for en form for sundhed der gør at vi har et godt liv - tykke som tynde.

Jeg ønsker naturligvis ikke at de kongelige bliver federe i fysisk forstand, men jeg tror at jeg vil ringe til Kongehuset og høre hvordan det kan være at kun een i den familie ser ud til at være i samme kategori som mig: BMI > 25. Hvad gør de andre for at holde vægten.. det er jo ikke fordi de ikke fester, spiser chokolade, er inaktive, er det...?

Hav en skøn rå sommerdag.

Claus

Ingen kommentarer: