08 juni 2006

Hjerte og Hjerne = Sundhed.


Jeg blev i går præsenteret for en tanke, eller nærmere et mantra: Hjerne, Hjerte og Indkøbskurv. Umiddelbart lyder det jo helt korrekt: De tre ting hænger sammen hvis vi vil leve et sundere og lettere liv. Efter nogen eftertænksomhed på en ellers noget travl og hektisk dag tænker jeg: Jamen, sådan har jeg jo altid tænkt og sagt om det at tabe sig, leve sundere. Og for mig handler sundhed meget kort og groft sagt om at have både hjerte og hjerne med. Så kommer det med indkøbskurven af sig selv, og i den putter vi så sundheden.


Der siges og skrives fortsat meget om hvad der er sundt, usundt, lødigt og ikke lødigt. I min verden er alt tilladt, noget mere end noget andet. Det handler om at træffe nogle valg, og være sig de valg bevidst. Hvad betyder det for min sundhed, når jeg vælger som jeg gør. Det kræver en viden, men det kræver først og fremmest at "jeg" er med. Indsigt og følelser. Hjerne og hjerte.


Solen skinner smukt, klokkefrøerne er begyndt at kvække lystigt og på tirsdag skal jeg til eksamen. Her skal jeg perspektivere på en opgave (hurra, den næstsidste) om mandlige kokkes hjertesundhed i forhold til skiftende arbejdstider. Siden vi - min makker og jeg - skrev opgaven er jeg blevet meget, meget klogere...
Vi har skrevet en opgave om hvordan tingene formodentligt hænger sammen, men ikke et ord om hvordan vi så tænker at kokkene rent faktisk kan få muligheden for at træffe sundere valg i deres arbejdsliv. Kokkes dødelighed er høj, hjertekarsygdomme er en af de hyppigste dødsårsager i Danmark og skiftende arbejdstider ved vi kan påvirke det sociale liv, søvnrytme og tilmed stresse. Det er store ting, og det er mange faktorer, der skal ændres for at kokkenes hjertesundhed kan højnes.

Som sundhedsformidler har jeg en forpligtigelse til at formidle korrekt viden - men den viden når kun frem til modtageren hvis den er formidlet så modtageren rent faktisk bliver påvirket af budskabet. Det handler om at give modtageren mulighed for at vælge. Med hjerne og hjerte. Eller jeg kunne sige: Jeg skal formidle viden til hjernen så hjertet mærker det...

Det er det jeg skal op og sige en masse om på 20 minutter på tirsdag kl. 15.20.

Nu venter der koldskål og en lille tekst om kolesterol på terrassen!

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Here are some links that I believe will be interested

Anonym sagde ...

Interesting site. Useful information. Bookmarked.
»