07 juni 2006

Fra teori til praksis

Så oprandt den tid, hvor alle de gode teoretiske begreber for alvor skal vise deres værd! Det er tid til handling ; det er nu tid at omsætte teorien til praksis. Jeg er startet i praktik!

For kort tid siden troede jeg, at jeg uddannede mig til at blive klinisk diætist. Men ak, sådan skulle det ikke gå. Besværligheder med praktikplads (der er sgu langt fra Langeland til Bornholm, hvor jeg havde fået praktikplads), hvorfor jeg valgte at skifte specialelinie til human ernæring... og dermed også nye muligheder for praktikplads. Og her sidder jeg så nu. På Forebyggelsescentret i Rudkøbing! Hurra.

Jeg har gennem længere tid været tilknyttet Forebyggelsescentret med forskellige formidlingstilbud: KostCafé (spørg løs om alt muligt der har med mad og sundhed at gøre) og Mænd & Mad (for svært overvægtige mænd). I min praktik skal jeg arbejde med at projektbeskrive, hvordan vi som Forebyggelsescenter sammen med behandlere kan skabe tilbud til Langelands borgere med det formål at øge folkesundheden inden for nogle af de store livsstilssygdomme: KOL (Kronisk Obstruktiv Lungesyndrom), Adipositas (fedme), IHS (Iskæmisk hjertesygdom) og NIDDM (Diabetes II).

Jeg er glad for den lokale praktik - og jeg kan allerede her på dag 2 sige: Jeg glæder mig til at være en aktiv del af et spændende forebyggelsesarbejde. Og til at kunne sætte handling bag al den teori de sidste tre år har rustet mig med.

Og så skinner solen, der loves sommerlige temperaturer - og vi får en "ny" bil senere på dagen !Den gamle brød for alvor sammen i går i et sving... Den - altså bilen - besluttede sig på at smide udstødningen i et sving. Håndbremsen røg også. Og ja, dermed dømte mekanikeren bilen for afdød.

Claus

Ingen kommentarer: