08 maj 2007

Når formidling tager for givet...

Jeg har lige set et nyt program på DR 'Smag på Danmark - med Meyer'. Tillykke til Claus Meyer og DR med et smukt Danmarksprogram.

Claus Meyer en dygtig madmand, han kan sit kram. Desværre kan jeg ikke give ham topkarakter som madformidler. I aften lavede han - i et ellers smukke billeder af Danmark - suppe med østers (indskudt bemærkning: dermed har han vel også selekteret ret så kraftigt i målgruppen?). Midt i suppekogeriet siger Claus Meyer :

"Og så skal suppen lige have lidt hønsefond"

....hvor efter han hiver en kande med, hvad jeg formoder er, hjemmelavet hønsefond frem. Nu tænker jeg: Hvem pokker har lige en kande hønsefond stående, hvordan laver man en sådan... kan man bruge en maggiterning eller er vi ude i at koge en økologisk landhøne, og hvad søren skal man så stille op med hønen? For mig at se er det madformidling, der tager alt for meget for givet.

I øvrigt bruger Claus Meyer en del produkter, der må være ukendt for mange: frugtbalsamico, cider, perlebyg, kørvel, æbleeddike, rønnebær. Der er INTET galt i hans opskrifter, intet galt i at anvende nye og spændende madvarer (det er en spændende udfordring for smagsløgene) - men jeg savner, at han formidler viden om hvad man evt. kunne bruge i stedet for, og jeg savner, at han ikke tager ting for givet...

Er det ikke en af de ting, vi formidlere skal sikre os; ikke at tage alt for meget for givet?

Det vidensniveau vi som ernæringsfaglige selv besidder, er ikke lig modtagerens... derfor må vi formidle vores faglighed i et sprog og på et niveau, hvor modtageren oplever at forstå, erfare og får mulighed for at handle.

Ingen kommentarer: