18 maj 2007

Sved i popcorndunst og med udkig til cola automat!

Hmmm.... der er noget, der ikke rigtigt hænger sammen! Idag smuttede jeg forbi FitnessDK, hvor jeg af og til sveder og pruster på en motionscykel mens jeg på cyklens TV-skærm ser Dr. Phil vejlede overvægtige amerikanske kvinder til en sundere livsstil.

FitnessDK i Svendborg ligger i et slags forlystelsescenter. Der er bowlingbaner, billard, spilleautomater, skønhedsklinik, massage - og ikke at forglemme den til bowlingbanen tilhørende buffet: spis alt hvad du kan på time, bowl og drik til du segner...

På en fredag, hvor mange har taget fri på jobbet var det tydeligt at se, at det ikke var fitnesscentret der trak. Istedet holdt folk i kø for at komme i Føtex og byggemarked. Og dem om det. Måske havde de også været forbi fitnesscentret, og var gået igen...

Der lugtede nemlig noget besynderligt. Det var som bowlingcentret ventede stort rykind og havde fyret godt op under popcornmaskinen. Det stank af popcorn. Og det er altså noget besynderligt, at sidde i et fitnesscenter og svede for at kompensere for foregående dages overindtag med en følelse af at være et majscorn, der speedsteges og saltes eller sødes...

Nå, men jeg fik cyklet og svedt færdig, og ville flotte mig med en iskold kildevand. Gik på jagt efter det iskolde, forfriskende - men ak, fandt kun en lunken vandhane på herretoilettet. Til gengæld fandt jeg en cocacola automat lige uden for rummet, hvor spinningcykler og højmusik tordner afsted. Havde nok forventet kun at finde 'sunde' (læs: kunstigt sødede) produkter i den automat, men et hurtigt blik på knapperne viste noget andet.










Mange vil nok sige, jamen, det er jo dit eget valg om du vil drikke en cola - eller om du vil spise popcorn efter din træning - eller hoppe ombord i buffetens madorgie. Og det har de ret i.. det er mit eget valg, men hvor er sammenhængen henne. Hvad skal en Coca-Cola-automat i et fitnesscenter, hvor formålet er at øge sundheden og velværet - og for mange -mig selv inklusive - at smide lidt overskydende energi. Og i sær når der ikke er et alternativ i form af koldt kildevand.

Jeg behøver vel ikke skrive, at jeg ikke hoppede ombord i en halv liter Coca-Cola, men i stedet nuppede en sjat lunken vandhanevand, lukkede næsebordene da jeg passerede popcornproduktionen - og nej, der var ikke frisk frugt eller grønsager eller en grovbolle som alternativ til popcornene).

Det blev et lidt mere privat blogindlæg denne gang, men alligevel med et, synes jeg, væsentligt omdrejningspunkt: Hvis vi skal hjælpe borgere i DK til sundere hverdagsliv, har vi så ikke en forpligtelse til at gøre dette med omtanke og i sammenhæng? Mange der vælger at begive sig ind på fitnessarenaen har truffet et vigtigt, godt valg om at ville gøre en forskel for egen sundhed: måske et vægttab, måske bare mere motion i hverdagen. Hvorfor så ikke støtte så meget vi kan? Eller er profitten vigtigere?

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Præcis - det skal være lettere at være sund - og jeg har flere ideer til, hvor de (fødevareindustrien) kan starte :-)

Jeg har lige læst et sted at grønsager og frugt er noget af det mindst forarbejdede mad vi har - og når jeg står i supermarkedet kl. 19:35 er det ofte også sådan jeg tænker - jeg gider simpelthen ikke skrælle, hakke, snitte, skære, rive osv. for at komme videre med aftensmaden.

Jeg vil derfor gerne have nogle flere færdiglavede muligheder (tak for salaten der nu er skåret og bare skal i en skål - nu venter jeg bare på Broccoli som er renset og findelt og på skrællede kartofler og på udskårne løg og champignon og peberfrugter) - så jeg ikke altid ender med en pose frossen wok-grønt (som jeg også gerne vil takke for). Innovation på de grønne sager NU tak. Så skal jeg nok spise mere grønt - for det e rikke vilje der mangler!

Når jeg køber kød er det jo ordnet så det bare skal på panden - så hvorfor i alverden skal man selv hakke alle grønsagerne?

Anonym sagde ...

Jeg trak på smilebåndet over din sammenligning med at være et speedstegt majscorn. Humor kan formidle selv tungt fordøjelige og oppustelige sager. Det er ubegribeligt, at der ikke i det mindste er gratis frisk koldt vand som alternativ til lunken kommunevand og sprudlende cola. Måske kan du få ændret centrets udbud af drikkevarer? Måske får du svaret, at forbrugerne vil ha' cola, men det tror jeg ikke på i den situation. Nogle vil gerne have begge dele, og mange vil gerne have valgmuligheden. Sandheden ligger nærmere i dit eget bud: Manglende omtanke og udsigt til mindre fortjeneste. Du kan jo starte en lille bevægelse i Svendborg: Frit frisk vand i fitten.
De bedste hilsner
Ulla Maria Mortensen
ernærings- og husholdningsøkonom

Claus Brandstrup sagde ...

#Trine-Maria: Conviencefood er på fremmarch, og jeg er sikker på at det ikke vare længe førend grønsagerne bliver lettere at gå til i hverdagen. Naturligvis skal broccolien være renset og i mindre stykker lige til at putte i gryden, og ja, det samme gælder mange af de andre grønsager. I England, hvor jeg har boet i tre år, skal man lede længe efter grønsager med jord eller grønsager i uforarbejdet form. Alt er renset, skyllet, skåret, snittet og i poser, knasende sprødt. Spørgsmålet er om det vil gå udover prisen? Og hvis det gør, bliver grønsager så et lettere valg for den i forvejen allerede bevidste forbruger med orden i økonomien? Der venter en vigtig strukturel opgave for frugt- og grøntbranchen!

#Ulla Maria: Frisk vand i fitten! Godt, sjovt slogan! Og du har naturligvis ret i, at jeg jo kan påvirke mit lokale fitnesscenter til at de i hvert fald gør en indsats for at colaautomaten ikke bliver det koldeste, letteste valg. Og hvis colaautomaten sælger så meget, at vandbeholderen med koldt kildevand er en trussel mod omsætningen, ja, så har vi en helt anden dagsorden at debattere.

Anonym sagde ...

I'm looking forward to getting more information about this topic, don't worry about negative opinions.

kaareem9 sagde ...

Hi,
Du kan forvente gratis levering hvis din virksomhed ligger i området op til postnummer 2970. Til andre virksomheder samarbejder vi med udvalgte fragtmænd og tager derfor et mindre beløb for fragten af kildevandet. Du kan se hvor meget fragten koster når du bestiller online

kildevand
dansk vand