28 maj 2007

Sundhedsdebat i 'Kaffeklubben på P1'...

I morgen, tirsdag den 29. maj 2007 kl. 10.03, sendes 'Kaffeklubben på P1', og denne gang er det overordnede emne sundhed.

Sammen med Pernille Rosenkrantz-Theil (Enhedslisten), Sophie Hæstorp Andersen (Socialdemokatiet), Ellen Trane Nørby (Venstre) og studieværten Irene Manteufel debatterer jeg, inviteret som bloggæst, emner som fedme, moms og afgifter, sundhed, mærkning af fødevarer. Vi kommer langt omkring, og da ingen af os er mundlamme, ja, så går snakken livligt.

Hvis du vil lytte med, så sendes programmet altså kl. 10.03-11.30 i morgen. Genudsendes også i morgen kl. 20.00. Det er på P1. Du kan også høre programmet på nettet efter udsendelsen.

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Claus,

Forstod jeg dig rigtigt da du sagde i kaffeklubben at din undskyldning for ikke at kunne dyrke idræt når man boede på Langeland, var at der var 45 kilometer til det nærmeste fitness center ?
I min optik er det nærmeste fitness center når du træder ud af døren. På især Langeland er der en masse gode muligheder for at lave de lækreste løberuter i skov, strand stier og veje.
For at blive fit behøver man ikke komme i fitness center.
Det er fuldt legalt at løbe eller cykle på de veje som er ganske gratis tilgængelig for alle.

Anonym sagde ...

Hej Claus,

Tak for et fornuftigt indlæg i kaffeklubben på P1 i dag. Mener du har fat i flere rigtige vinker i forhold til at forstå årsager, bryde vaner, se på sociale forhold samt at forstå følelser for at komme bag problematikken om overvægt - du nævnte individ-niveauet. (Sådan hørte jeg dig i hver fald). Desværre synes jeg det var synd, at debatten blev intellektualiseret og taget fra de ressource-stærkes perspektiv. Du kunne sagtens have brudt mere igennem med dine holdinger og ikke ladet dig afbryde ;o) Derfor mistede debatten desværre lidt værdi. Få endelig sagt dine meninger igen og igen...
Der er meget fornuft i det du siger, synes jeg - også på et almindeligt praktisk ikke-politisk plan!
VH
Helena

Claus Brandstrup sagde ...

At være i kaffeklub med tre meget talende politikere - og endda i for mig ret uvante omgivelser (et radiostudie) - det gør noget ved både taleevner og talestrøm! Tak for de gode ord, Helena, synes bestemt også selv, at det er fornuftigt at vi bevæger os helt ned i øjenhøjde i vores formidling, på individniveau.

R. Larsen: Du har helt ret, og min nok lige kluntede forklaring skulle såmænd ikke opfattes om at motion ikke er muligt, når man bår langt fra et fitnesscenter. Naturen er oplagt som arena for motion og bevægelse. Mine ord var egentlig tænkt som et eksempel på at tilgængeligheden betyder meget - både for mad og motion. På landet er vi vant til at bevæge os rundt i bil når vi skal noget. Der er langt til bussen, indkøb, skoler og endnu længere til arbejdspladsen. Og det betyder for mange, at bilen bliver vane og ben/cykel det ikke helt vante. Hvis man vil bevæge sig ved at løbe/cykle er landlige omgivelser optimale - men vi skal nok have en håndsrækning for at benytte den, især os der ikke er skruet sammen til løb

Anonym sagde ...

Hej

Rigtig godt program i kaffeklubben - det (især Pernille R-T) provokerede os til en lille kommentar på bloggen ;
Trommen er død

http://trommen07.blogspot.com/2007/05/snup-da-en-gulerod-for-hel.html

Med venlig hilsen
Mester hargi

Anonym sagde ...

Jeg synes det var en interessant diskussion I havde i Kaffeklubben den dag omkring ernæring og overvægt.

Men jeg faldt over opfordringen til overvægtige om at indtage så lidt fedt som muligt. Jeg ved godt, at det synspunkt er blevet fremført mange gange i pressen osv, men så vidt jeg har kunnet læse mig til, eksisterer der ikke noget egentligt bevis for, at det hjælper - eller gør der? Ved du om der findes noget videnskabeligt belæg for at påstå, at fedt indtaget i føden ender på sidebenene?

Der findes derimod så vidt jeg er orienteret masser af belæg for at påstå, at tomme kalorier i form af sukker og raffineret stivelse (som hvidt brød) hurtigt omdannes til fedt i kroppen og derfor let sætter sig.

Angående fedtstoffer, så levede eskimoerne før civilisationen nåede derop af 80% fedt fra fx sæler og det blev de ikke overvægtige af.

Der findes beskrivelser af, at omega3 olier, som findes i fiskeolie indgår i 600 forskellige kemiske forbindelser i kroppen - herunder en række hormoner. Men problemet med omega3 er, at den forholdsvis let nedbrydes ved opvarmning og derefter ikke længere er anvendelig for kroppen.

Min pointe er, at kroppen og især en overvægtig krop har et stort behov for at få tilført naturlige og ikke gennem opvarmning eller forharskning ødelagde fedtstoffer for at kunne fungere optimalt og kunne regenerere sig selv.

Snakker vi fedtstoffer, der er forvanskede gennem kraftig opvarming eller som på anden måde er ændret væk fra deres naturlige form, er det naturligvis klart at de snarere er gift for kroppen, som kroppen så på en eller anden måde skal gøre noget med for at de skader mindst muligt.

mvh
Søren Refstrup

Anonym sagde ...

behovet for at se:)